Technoventure

Uitvinding in Bedrijf

Haalbaarheidsonderzoek: voorbeeld voor business idee

Als je een idee hebt voor een startup moet je het idee eerst omwerken naar een business idee omdat je een idee niet kunt verkopen. Begin daarvoor met een haalbaarheidsonderzoek. Dat hoeft niet al te moeilijk te beginnen. Met deze voorbeeld vragen kun je al een stuk verder komen met je business idee. De antwoorden moeten je een eerste indruk geven van de haalbaarheid van het iee. Gaandeweg kunnen de vragen ook steeds gedetailleerder worden en moet je meer dingen uitzoeken om ze te beantwoorden. Dit hele proces van vraag en antwoord moet leiden tot een beschrijving van het business idee dat (verpakt als business model) aantrekkelijk is voor investeerders of subsidieverstrekkers. Probeer de onderstaande voorbeeld vragen zo concreet en eerlijk mogelijk te beantwoorden. Het is immers geen advertentietekst. Wanneer het haalbaarheidsonderzoek tot tevredenheid stemt kun je verder gaan met het stappenplan voor een startup.

Haalbaarheidsonderzoek 1: het product

Wat heb je er aan? Welk probleem wordt er met het idee opgelost? Succes in de markt is het gevolg van tevreden klanten, hoe “amazing” het product ook is. Klanten kopen in het algemeen producten als ze denken dat het een probleem voor ze oplost of omdat het een behoefte bevredigt. Daarom is het belangrijk om als eerste in het business idee document aan te geven welk probleem zal worden opgelost en of het een product of een service is.

Denk eraan dat "de oplossing" in de eerste plaats over de klant en het probleem gaat en niet over de technische details. Dus zeg niet: "door de toepassing van een infrarood laser in het excitatiekanaal zijn wij in staat om de meting 15% nauwkeuriger uit te voeren waardoor er minder controles noodzakelijk zijn". Het is beter om bijvoorbeeld te zeggen: "door ons oplossing toe te passen bespaart u 10% van uw tijd en dus 25% van uw kosten bij deze meting". Dus probeer het voordeel van je oplossing (sneller, lichter, veiliger, kleiner, simpeler, betrouwbaarder of gemakkelijker) weer te geven in concrete getallen.

Het komt regelmatig voor dat nieuwe high-tech bedrijven het niet lukt om voldoende klanten te vinden doordat de benaderde potentiële klanten niet (kunnen) zien wat het voordeel van de nieuwe technologie is. Dit komt vaak omdat er teveel wordt ingegaan op de technische details en soms wordt er dan zelfs gezegd: "de klant is gewoon te dom om te begrijpen wat onze technologie kan......". Echter, om het voordeel voor de klant helder aan te kunnen geven moet je wel zijn of haar probleem of behoefte goed kennen en dit vereist helaas meer voorwerk dan een gelikte powerpoint over je technologie uit je laptop te toveren.

Haalbaarheidsonderzoek 2: de markt

Is er een markt voor je idee? Een business idee kan alleen waarde vertegenwoordigen wanneer er klanten voor zijn. Toon daarom aan dat er een markt bestaat voor het product of de service en geef (grofweg) aan om welke primaire doelgroep het gaat en hoe groot die groep van klanten is. Leg uit waarom juist die doelgroep is geïnteresseerd in jouw product. Dit wordt de adresseerbare markt genoemd. Een gedetailleerde markt analyse is in dit stadium nog niet nodig maar geef wel aan hoe je aan de gepresenteerde marktomvang komt.

Haalbaarheidsonderzoek 3: hoe ga je geld verdienen?

Hoe wordt er geld verdiend? M.a.w. wie gaat er geld aan je betalen en waarom? Meestal wordt er geld verdiend door producten aan klanten te verkopen maar soms is het verdienmodel ingewikkelder. Bijvoorbeeld, de printer wordt bijna gratis weggeven maar de inktcartridges wordt dan aan verdiend. Geef niet alleen aan hoe er geld wordt verdiend maar ook wat ongeveer de omzet zal zijn. Hiervoor moet je dus al een idee hebben van de adresseerbare markt, de verkoopprijs van het product en hoeveel klanten van die adresseerbare markt jouw klant worden.

Hieronder nog een lijstje meer concrete vragen die je grotendeels zou moeten kunnen beantwoorden.

Meer vragen haalbaarheidsonderzoek

  1. wie is de klant?
  2. Waarom koopt de klant het product?
  3. Wat is er innovatief aan het idee?
  4. Waarom is het product beter dan vergelijkbare producten?
  5. Hoe uniek is het idee? Is het patenteerbaar?
  6. Wat is de kostprijs en wat is de verkoopprijs?
  7. Wat is het competitieve voordeel van de nieuwe onderneming en waarom kan de concurrent niet gemakkelijk hetzelfde gaan doen?
Wanneer je de voorbeeld vragen kunt beantwoorden en je hebt nog steeds een goed gevoel over je business idee zou je kunnen beginnen met het stappenplan voor een startup