Technoventure

Uitvinding in Bedrijf

Elevator Pitch: voorbeeld, tips en versies

Een Elevator Pitch is een korte presentatie waarin je jezelf neerzet en laat zien wat je plannen, visie en ambitie zijn. Hier wordt een voorbeeld uitgewerkt van een elevator pitch waarmee je een potentiële investeerder kunt interesseren voor een vervolggesprek. Wanneer je op zoek bent naar private equity voor je startup is in dat geval de elevator pitch in feite de presentatie van de business case en het business model. Daarbij introduceer je jezelf en het idee, en onderbouw je je case met cijfers. Je eindigt met het zakelijke voorstel aan de investeerder. Een elevator pitch kent echter vele verschillende vormen. Zo zijn er bijvoorbeeld pitches voor eeen sollicitatie of zelfs om te daten. Het is vooral altijd een persoonlijk verhaal voor een specifieke toepasssing en daarom iedere keer weer anders. In het voorbeeld hieronder wordt een opsomming gegeven van de belangrijkste items die je zeker moet meenemen in de elevator pitch.

Altijd voorbereid op een elevator pitch

Zorg dat je verschillende versies van een presentatie van je plannen klaar hebt liggen en dat je ook in staat bent om, wanneer en waar dan ook, in heldere bewoordingen aan iemand uit te leggen waarom een investering in jouw plannen een gouden kans is. Oefen net zo lang totdat dit vlekkeloos gaat. Waarom zou iemand jou pakweg een miljoen Euro meegeven als je niet eens zelf uit kunt leggen wat je daar mee gaat doen? Zo ben je voorbereid op elke situatie.

Verschillende versies van de Elevator Pitch

Voor degene die het nog niet weet: de naam Elevator Pitch is afgeleid van een presentatie die je in de lift geeft voor een toevallig tegen het lijf gelopen potentiële geldschieter. Die presentatie duurt van de begane grond tot aan - pakweg - de 23e verdieping. In dit verhaal gaan we even uit van een mogelijkheid om je plannen te presenteren in een kamer of een zaaltje. Het is slim en professioneel om een aantal versies te maken. Ten eerste natuurlijk een Powerpoint die je ter plaatse van een investeerder op je laptop (al dan niet met beamer) kunt presenteren. Maak hiervan een 2 tot 3 minuten versie (de beroemde elevator-pitch dus) en een langere versie (15 tot 20 minuten). Vaak wordt er door de toehoorders gevraagd of ze de presentatie mogen hebben. Uiteraard kan dat, maar mail dan wel een PDF-versie. Het is handig om dan ook een printversie te mailen. Deze heeft een witte achtergrond zodat het printen geen uren duurt en de inktcartridge van de geïnteresseerde gespaard wordt. Zorg er ook voor dat je laptop met de presentatie in de slaapstand staat zodat je snel kunt starten en niet eindeloos hoeft te knoeien en zoeken voordat je met je verhaal kunt beginnen.

Daarnaast heb je natuurlijk je plannen ook in verhaalvorm. Maak hiervan ook een korte (zogenaamde one-pager) en een langere versie van niet meer dan 10 pagina’s (information memorandum). Gebruik termen die iedereen kan begrijpen en zorg ervoor dat je presentatie er zakelijk, professioneel en niet te opzichtig uitziet.

Elevator Pitch: voorbeeld van belangrijke items

De elevator pitch moet een duidelijk en beknopt beeld geven van je ideeën en wat je wilt bereiken. Zorg er met name voor dat je de feiten en cijfers (vooral de financiële gegevens) kunt onderbouwen en dat je kunt aangeven wat de aannames zijn. Niets is zo dodelijk als een goede presentatie waarvan al na enige vragen blijkt dat het nauwelijks onderbouwd is. Bedrijfsfinanciering begint immers met vertrouwen. Het gaat er immers om dat jij het vertrouwen geeft dat het goed komt met hun geld als ze in jouw plannen gaan investeren.

Wat je wilt bereiken is dat het na afloop van de toehoorders helemaal duidelijk is wie je bent, wat je wilt, waarom je het zo wilt en waarom het voor hun een goed idee is om met jou mee te doen. Het hangt een beetje van je project of bedrijf af maar zaken die je zou moeten opnemen in je presentatie zijn:

  • Begin ermee je voor te stellen;
  • Wat is het product of de dienst;
  • Wat is je doelgroep en wie zullen je klanten worden;
  • Wat is de kostprijs van het product of wat zijn de kosten van de dienst;
  • Wat is de verkoopprijs van product of dienst;
  • Wie zijn je concurrenten en waarom ga je ze verslaan;
  • Wat is de samenstelling van je team en waarom is dit het beste team voor deze klus;
  • Hoeveel ga je het eerste jaar verkopen;
  • Wanneer wordt je bedrijf winstgevend;
  • Hoe snel ga je groeien;
  • Wat is je exit-strategie (wanneer en hoe gaan jullie weer uit elkaar)
  • Hoeveel geld heb je in totaal nodig;
  • Hoe ga je het geld terugbetalen (bijvoorbeeld in 1 keer of in delen);
  • Eindig met het participatievoorstel voor je toehoorders.

Dit voorbeeld is natuurlijk niet uitputtend. Het is altijd even spelen totdat je voor jouw situatie de juiste informatie in de juiste volgorde hebt staan. Vermijd in deze fase te veel gedetailleerde onderbouwing van technologie, marktanalyses of prognoses. Dat komt later wel als ze geïnteresseerd zijn. Deze informatie moet je natuurlijk wel paraat hebben. Bijvoorbeeld in een aantal extra sheets die achter je presentatie geplakt zijn. Je kunt dan snel door klikken en de vragen beantwoorden.

Spreek rustig, kijk de toehoorders aan en prop niet te veel informatie in veel te veel sheets. Less is more!

De ultrakorte Pitch

Stel je hebt maar een paar seconden om iemand in enkele zinnen te vertellen wat je wilt. Dat is vaak nog veel moelijker dan een half uur volpraten. Wat ga je dan zeggen en wat ga je weglaten? Wat je dan kunt doen is het volgende format gebruiken:

  • Ons product is voor.... (wat is de doelgroep)
  • Die ......(beschrijf het probleem van de doelgroep)
  • Ons product is een...... (wat voor soort product is het)
  • Ons product levert of zorgt ervoor dat.........
  • En is anders dan .......(wat is het alternatief)
  • Want ons product.......(belangrijkste eigenschappen)